COMPARTIMENT DE EVIDENȚĂ A PERSOANELOR
Conform Ordonanţei de Urgenţă a Guvernului nr. 97/2005 republicată, prin act de identitate se înţelege cartea de identitate, cartea de identitate provizorie precum şi buletinul de identitate, aflat în termen de valabilitate.
Cartea de identitate se eliberează pentru prima dată la împlinirea vârstei de 14 ani. Cu acesta se face dovada identităţii, a adresei de domiciliu si, după caz, a adresei de reşedinţă a titularului.
Termenul de valabilitate al cărţii de identitate este, după cum urmează:
4 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani;
7 ani pentru persoanele cu vârsta cuprinsă între 18-25 ani;
10 ani după împlinirea vârstei de 25 ani;
- permanent după împlinirea vârstei de 55 ani.
Cartea de identitate provizorie se eliberează atunci când persoana fizică nu posedă toate documentele necesare eliberării cărţii de identitate şi în cazul cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate, care locuiesc temporar in România.
Pentru cartea de identitate provizorie, termenul de valabilitate se stabileşte de serviciul public comunitar de evidenta a persoanelor şi nu poate fi mai mic de 30 zile sau mai mare de un an.
Cererea pentru eliberarea actului de identitate însoţită de documentele justificative se depune la serviciul public comunitar de evidenţă a persoanelor pe raza căruia solicitantul are domiciliul sau reşedinţa.
Cetăţenii români aflaţi în străinătate pot depune cerere pentru eliberarea actului de identitate împreuna cu documentele prevăzute de lege la misiunile diplomatice sau la oficiile consulare ale României din statul respectiv.
In situaţia cetăţenilor români care au domiciliul în România şi se află temporar în străinătate, eliberarea cărţii de identitate se poate face prin intermediul altei persoane, pe baza de procură specială autentificata la misiunile diplomatice sau oficiile consulare ale României din ţara respectivă.
Evidența persoanelor - reprezintă un sistem naţional de înregistrare şi actualizare a datelor cu caracter personal ale acestora, necesar cunoaşterii populaţiei, mişcării acesteia şi comunicării de date, în interesul cetăţenilor, al statului şi al instituţiilor publice.
Organizarea evidenţei persoanelor - evidenţa cetăţenilor români se face pe principiul locului de domiciliu al acestora, prin înscrierea lor în REGISTRUL NAŢIONAL DE EVIDENŢĂ A PERSOANELOR (R.N.E.P.) în cadrul SISTEMULUI NAŢIONAL INFORMATIC DE EVIDENŢA PERSOANELOR (S.N.I.E.P.).
R.N.E.P. reprezintă ansamblul datelor cu caracter personal ale cetăţenilor români, rezultate în urma procesării automate, într-o concepţie unitară, în scopul cunoaşterii numărului, structurii şi mişcării populaţiei pe teritoriul ţării;
Codul numeric personal (CNP) reprezintă un număr semnificativ ce individualizează o persoană fizică şi constituie singurul identificator pentru toaste sistemele informatice care prelucrează date personale cu caracter personal privind persoana fizică.
Actul de identitate reprezintă documentul care se eliberează cetăţenilor români, şi care face dovada identităţii, a adresei de domiciliu şi după caz a adresei de reşedinţă; sunt acte de identitate: buletinul de identitate, cartea de identitate şi cartea electronică de identitate, aflate în termen de valabilitate;
Domiciliul reprezintă locuinţa la care titularul are locuinţa principală şi statornică, poate fi schimbat în mod liber, dar în acelaşi timp un cetăţean nu poate avea decât un singur domiciliu şi o singură reşedinţă.
Reşedinţa este adresa la care persoana fizică declară că are locuinţa secundară, alta decât cea de domiciliu.
Documente necesare pentru obţinerea cărţii de identitate
- Pentru eliberarea actului de identitate minorilor cu vârsta între 14 -18 ani
- Eliberarea actului de identitate ca urmare a expirării actului de identitate anterior
- Eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului
- Eliberarea actului de identitate ca urmare a pierderii, deteriorării sau a distrugerii actului de identitate anterior, sau a furtului acestuia
- Eliberarea actului de identitate ca urmare a modificării numelui şi/sau prenumelui titularului, ca urmare a căsătoriei, divorţului, schimbării numelui sau prenumelui pe cale administrativă, rectificării actului de stare civilă, modificării datelor de naştere ori a locului naşterii, ori a prenumelui părinţilor sau a schimbării sexului
- Eliberarea cărţii de identitate provizorii
- Eliberarea cărţii de identitate provizorii cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate şi reşedinţa în România (C.R.D.S.)
- Înscrierea vizei de reşedinţă (flotant) pe cartea de identitate (sau pe cartea de identitate provizorie)
A. Pentru eliberarea actului de identitate la/între 14-18 ani
Minorul, însoţit de unul dintre părinţi sau, după caz, de reprezentantul său legal, are obligaţia să solicite, în termenul prevăzut de lege (15 zile de la împlinirea vârstei de 14 ani), eliberarea actului de identitate, prezentând la ghişeul serviciului public comunitar de evidenţa persoanelor următoarele documente:
- cerere pentru eliberarea actului de identitate completată
- certificatul de naştere al minorului, în original ;
- actul de identitate al unuia dintre părinţi sau al reprezentantului legal (în cazul reprezentantului legal este necesar să se prezinte hotărârea judecatorească,în original);
- certificatul de căsătorie al părinţilor sau, în situația în care părinții sunt divorțați, hotărârea judecătorească de divorț, definitivă în extras, certificatul de divorț însoțit de convenția cu privire la copiii minori, în original ;
- chitanţa reprezentând plata contravalorii cărţii de identitate, respectiv 7 lei, achitată la caseria Primăriei Municipiului Sighișoara pe numele minorului;
B. Eliberarea actului de identitate ca urmare a expirării actului de identitate anterior
În aceste situații cetățeanul va prezenta la ghișeul serviciului de evidența persoanelor, următoarele documente::
- cerere pentru eliberarea actului de identitate completată
- actul de identitate expirat in original;
- certificatul de naştere în original ;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, în original ;
- hotărârea de divorţ definitivă, în extras,sau, după caz, certificatul de divorț însoțit de convenția cu privire la copiii minori, în cazul persoanelor divorțate, în original ;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu: extras de carte funciară - original şi copie, nu mai veche de 30 de zile sau documentul cu care face dovada adresei de domiciliu, în original ;
- chitanţa reprezentând plata contravalorii cărţii de identitate, respectiv 7 lei, achitată la caseria Primăriei Municipiului Sighișoara pe numele solicitantului;
C. Eliberarea actului de identitate ca urmare a schimbării domiciliului
În această situație, cetățeanul se va prezenta în termen de 15 zile de la schimbarea domiciliului, la ghișeul serviciului de evidența persoanelor, cu următoarele documente::
- cerere pentru eliberarea actului de identitate completată
- actul de identitate în care era înscris vechiul domiciliu, precum şi cartea de alegător în cazul persoanelor care au primit acest document, în original;
- certificatul de naştere în original ;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, în original ;
- hotărârea de divorţ definitivă, în extras,sau, după caz, certificatul de divorț însoțit de convenția cu privire la copiii minori, în original ;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu: extras de carte funciară - original şi copie, nu mai veche de 30 de zile, sau, documentul cu care face dovada adresei de domiciliu, în original ;
- chitanţa reprezentând plata contravalorii cărţii de identitate, respectiv 7 lei, achitată la caseria Primăriei Municipiului Sighișoara pe numele solicitantului;
D.Eliberarea actului de identitate ca urmare a pierderii, deteriorării,distrugerii sau a furtului actului de identitate
În această situație cetățeanul se va prezenta în termen de 15 zile de la pierderea,furtul,deteriorarea sau distrugerea documentului de identitate la ghișeul serviciului de evidența persoanelor, cu următoarele documente::
- cerere pentru eliberarea noului act de identitate completată
- certificatul de naştere în original ;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, în original ;
- hotărârea de divorţ definitivă, în extras,sau, după caz, certificatul de divorț însoțit de convenția cu privire la copiii minori, în original ;
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu: extras de carte funciară - original şi copie, nu mai veche de 30 de zile, sau, documentul cu care face dovada adresei de domiciliu, în original ;
- actul de identitate deteriorat sau distrus (dacă este cazul), în original;
- chitanţa reprezentând plata contravalorii cărţii de identitate, respectiv 7 lei, achitată la caseria Primăriei Municipiului Sighișoara pe numele solicitantului;
E. Eliberarea actului de identitate ca urmare a modificării numelui şi/sau prenumelui titularului, ca urmare a căsătoriei, divorţului, schimbării numelui sau prenumelui pe cale administrativă, rectificării actului de stare civilă, modificării datelor de naştere ori a locului naşterii, ori a prenumelui părinţilor sau a schimbării sexului
În aceaste situații cetățeanul se va prezenta în termen de 15 zile de la modificările intervenite, la ghișeul serviciului de evidența persoanelor, cu următoarele documente::
- cerere pentru eliberarea noului act de identitate completată
- actul de identitate, în original;
- certificatul de naştere în original ;
- documentul care atestă modificările intervenite,în origial și copie: certificat de căsătorie, hotărârea de divorţ, definitivă, în extras, certificatul de divorț însoțit de convenția cu privire la copiii minori,actul administrativ în baza căruia s-au modificat datele de stare civilă (dispoziție de schimbare a numelui și/sau a prenumelui etc):
- documentul cu care se face dovada adresei de domiciliu: extras de carte funciară - original , nu mai veche de 30 de zile, sau, documentul cu care face dovada adresei de domiciliu, în original;
- chitanţa reprezentând plata contravalorii cărţii de identitate, respectiv 7 lei, achitată la caseria Primăriei Municipiului Sighișoara pe numele solicitantului;
F. Eliberarea cărţii de identitate provizorii
Pentru eliberarea cărții de identitate provizorii, solicitantul se va prezenta la ghișeul serviciului de evidența persoanelor, cu următoarele documente::
- cerere pentru eliberarea actului de identitate completată
- actul de identitate pe care îl deține, în original;
- documentele pe care le poate prezenta, pentru a face dovada numelui, a statutului civil, a cetățeniei române, a adresei de domiciliu, în original ;
- două fotografii mărimea 3/4 cm, având la bază o bandă albă de 7 mm;
- chitanţa reprezentând plata contravalorii cărţii de identitate provizorii, respectiv 1 leu, achitată la caseria Primăriei Municipiului Sighișoara pe numele solicitantului;
În funcțe de motivul pentru care se eliberează cartea de identitate provizorie, termenul de soluționare poate fi de 30 de zile de la data depunerii cererii.
G. Eliberarea cărţii de identitate provizorii cetăţenilor români cu domiciliul în străinătate şi reşedinţa în România (C.R.D.S.)
Pentru eliberarea cărții de identitate provizorii, solicitantul se va prezenta la ghișeul serviciului de evidența persoanelor, cu următoarele documente::
- cererea de eliberarea a actului de identitate cetățenilor români cu domiciliul în străinătate și reședință în România, completată;
- paşaportul, aflat în termen de valabilitate, care atestă statutul de C.R.D.S. , original ;
- certificatul de naştere în original ;
- certificatul de căsătorie, în cazul persoanelor căsătorite sau al soţului supravieţuitor, în original ;
- hotărârea de divorţ definitivă, în extras,sau, după caz, certificatul de divorț însoțit de convenția cu privire la copiii minori, în original ;
- dovada adresei de reședință: extras de carte funciară - original , nu mai veche de 30 de zile, sau, documentul cu care face dovada adresei de reședință;
- trei fotografii mărimea 3/4 cm, având la bază o bandă albă de 7 mm;
- chitanţa reprezentând plata contravalorii cărţii de identitate provizorii, respectiv, 1 leu, achitată la caseria Primăriei Municipiului Sighișoara pe numele solicitantului;
H. Înscrierea vizei de reşedinţă (flotant) pe cartea de identitate sau pe cartea de identitate provizorie
Pentru înscrierea mențiunii de stabilire a reședinței în actul de identitate, persoana interesată va prezenta :
- cererea completată pentru înscrierea menţiunii privind stabilirea reşedinţei în actul de identitate completată
- documentul de identitate, în valabilitate, în care urmează a se înscrie menţiunea de stabilire a reşedinţei;
- documentul cu care se face dovada adresei de reședință, în original, extras de carte funciară - original , nu mai veche de 30 de zile, sau alte documente prevăzute de legislația în vigoare în original;;